|
|
پژوهشهای تربیتی، جلد ۲، شماره ۳۱، صفحات ۵-۱۵
|
|
|
| عنوان فارسی |
انگیزش پیشرفت دانشآموزان دارای والدین وابسته به مصرف مواد مخدر |
|
| چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف مقایسه انگیزش پیشرفت در دانشآموزان دارای والدین(پدر) وابسته به مصرف مواد مخدر انجام شد. روش این مطالعه از نوع علّی- مقایسهای است. نمونه پژوهش 140 نفر از دانشآموزان دوره راهنمایی شهر تهران در سال 93-92 بود که در دو گروه 70 نفری با والدین (پدر)سالم و 70 نفر والدین(پدر) وابسته به مصرف مواد مخدر و محرک تقسیم شدند که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش آزمون انگیزش پیشرفت هرمنس (1970) بود. شاخصهای آمار توصیفی و آزمون t مستقل نشان میدهد بین انگیزش پیشرفت دانشآموزان دارای والد سالم و معتاد تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش نشان داد که بین افسردگی، اضطراب، استرس با پرخاشگری در افراد وابسته به مصرف مواد مخدر رابطه وجود دارد. با توجه به مطالعه حاضر پیشنهاد میشود مراکز مشاوره دانشجویان و کلینیکهای روانشناختی بهمنظور ردیابی مشکلات ناشی از اعتیاد والدین که در انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان آنان تاثیر دارد، پیگیری لازم را به عملآورند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
کلیدواژه، اعتیاد، دانشآموز، والدین، انگیزش پیشرفت |
|
| عنوان انگلیسی |
Students achievement motivation of drug-dependent parents |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The present research aims to compare Achievement Motivation of students with Drug -dependent parents. The method of present study is Causal-comparative. The sample consisted of 140 secondary school students of Tehran in 93-92 that divided by two groups of 70 parents with normal parents and 70 Drug -dependent parents who were selected through available sampling. Research tool was Hermen’s Achievement Motivation Test (1970). Descriptive statistical parameters and t-test findings show significant difference between addicted and non-addicted parents of students in achievement motivation. The results showed correlation between depression, anxiety and stress with aggression in addicted parents. Using the findings of this research, this study suggests stems that Students and psychological counseling centers stems Psychological Clinic motivated parents to track their progress tracking problems caused by addiction and to take the necessary preventive. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
addiction, student, parents, achievement motivation |
|
| نویسندگان مقاله |
اسماعیل سعدی پور | دانشگاه علامه طباطبایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
اکبر کبیری | دانشگاه علامه طباطبایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-916-1&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی تربیتی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|