تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۵۶-۶۶

عنوان فارسی بررسی و تحلیل زیست روش‌های پژوهش‌های کیفی در نشریات فارسی علم اطلاعات و دانش‌شناسی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کمی و کیفی پژوهش‌های کیفی انجام شده توسط پژوهشگران علم اطلاعات و دانش-شناسی شکل گرفته است. روش پژوهش: برای حصول به هدف فوق پژوهشگران روش مرور نظامند را انتخاب نموده و 13 مجله فارسی رشته علم اطلاعات و دانش-شناسی را در بازۀ زمانی 1384-1394 مورد بررسی قرار دادند. یافته ­ها: در مجموع 143 مقاله که در آنها از رویکردهای کیفی استفاده شده بود گزینش شد.نتایج نشان داد استفاده از رویکرد کیفی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی به لحاظ تعداد و تنوع رویکرد جایگاه چندان مطلوبی ندارد. نتایج همچنین نشان داد تحلیل محتوا و رویکرد آمیخته محبوترین روش‌های کیفی در بین پژوهشگران علم اطلاعات و دانش‌شناسی هستند. از میان نشریات مورد بررسی دو نشریه تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه‌های دانشگاهی و کتابداری و اطلاع‌رسانی بیشترین سهم را در انتشارات پژوهش‌های کیفی علم اطلاعات و دانش‌شناسی داشتند. در حالی که این پژوهشگران به منظور گردآوری داده‌های خود از سیاهۀ وارسی و مطالعه اسنادی بیشترین بهره را برده‌اند. نتیجه­ گیری: سنت پژوهش کیفی با آنکه در سال‌های اخیر مورد توجه پژوهشگران علم اطلاعات و دانش‌شناسی قرار گرفته اما همچنان فاصله چندی با نقطه مطلوب دارد و بیشترین تمرکز بر رویکردهای کمی است، چنانچه این امر خود سبب شده تا بسیاری از رویکردهای کیفی در پژوهش‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی مورد استفاده قرار نگیرد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله علم اطلاعات و دانش‌شناسی، روش کیفی، روش کمی، روش شناسی

عنوان انگلیسی Exploring the Environmental Methods of Qualitative Researches in Persian Journals of Knowledge and Information Science
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The aim of this research was to determine the quantity and quality of qualitative studies accomplished by Knowledge and Information Science (KIS) Researchers. Methods: For this purpose, methodology section of articles published in 13 main Persian Journals in the field of KIS during 2004-2015 had been systematically scrutinized. Results: Findings showed that: total of 143 articles had been completed by qualitative methods, indicating unfavorable status of qualitative researches among KIS researchers. Further, findings showed that mix and Content analysis methods were prevalent methods investigators had used, among the issues examined two publications informing research and academic libraries and library and information science had the highest share in qualitative research publications in KIS. While check list and document analysis were common way of data gathering. Conclusion: Although the convention of qualitative research in recent years has been of interest to researchers of KIS, it is still far from preferred objective of focusing on quantitative approaches. Most focus is on quantitative approach, consequently not incorporating qualitative approaches in KIS studies
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابوالفضل اسدنیا | abolfazl asadnia
isfahan, hezar jarib street, faculty of education and psychology, department of knowledge and information science
اصفهان، خیابان هزار جریب، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی.

احمد شعبانی | ahmad shabani
isfahan, hezar jarib streets, faculty of education and psychology, department of knowledge and information science
اصفهان، خیابان هزار جریب، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی.

علی دلایی میلان | ali dalaie milan
isfahan, hezar jarib streets, faculty of education and psychology, department of knowledge and information science
اصفهان، خیابان هزار جریب، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی.


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-259-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات