|
پژوهش در طب ورزشی و فناوری، جلد ۱۳، شماره ۹، صفحات ۲۴-۳۶
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر خستگی عملکردی بر مکانیک فرود با استفاده از سیستم امتیازدهی خطای فرود (LESS) |
|
چکیده فارسی مقاله |
یکی از عواملی که الگوهای پرش-فرود را تحت تأثیر قرار میدهد خستگی است که از اجزای اجتنابناپذیر ورزش است. هدف این مطالعه بررسی تأثیر خستگی 22 سال، وزن ± بود. 41 نفر از دانشجویان پسر )میانگین سنی 2 )LESS( عملکردی ناشی از فعالیت بر مکانیک فرود و ازطریق سیستم امتیازدهی خطای فرود 471 ( که 2 تا 1 جلسه در هفته ورزش میکردند، داوطلبانه در تحقیق حاضر مشارکت کردند و به صورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل ± 86/3±7/2 و قد 1 تقسیم شدند. اثر متغیر مستقل خستگی ناشی از فعالیت مشابه با وضعیت تمرین یا مسابقه )پروتکل خستگی عملکردی 8 ایستگاهی( بر متغیر وابسته مکانیک فرود .)P< 0/ مان ویتنی تجزیه و تحلیل شد ) 05 -U ازطریق پیشآزمون-پسآزمون بررسی شد. دادههای پژوهش با استفاده از از آزمون تی مستقل و آزمون غیرپارامتریک و آسیب است. همچنین مشخص شد که اثر خستگی بر کاهش میزان فلکشن زانو )P=0/ نتایج مبین وجود ارتباط میان بروز خستگی و تضعیف مکانیک فرود ) 02 با توجه به یافتههای تحقیق حاضر، خستگی عملکردی ناشی از ورزش میتواند موجب .)P=0/ در لحظه اولین برخورد با زمین معنیدار بوده است ) 022 دگرگونساختن مکانیک فرود شود و احتمال وارد آمدن فشار به مفاصل اندام تحتانی، بهویژه زانو، و درنتیجه خطر وقوع آسیبدیدگی را در این مفاصل افزایش دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خستگی عملکردی، مکانیک فرود، LESS |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of Functional Fatigue on Landing Mechanics using Landing Error Scoring System (LESS) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the factors affecting jump-landing patterns is fatigue. Fatigue is an inevitable component of physical activity, hence the aim of the present study was to investigate the effect of functional fatigue on landing mechanics through Landing Error Scoring System (LESS).Fourteen male college students with a mean age of 22±2 years, weight of 68.3±7.2 kg and height of 174±4 were randomly divided into two groups: experimental and control. Effect of independent variable, fatigue, due to activities resembling athletic training or competition (6- stations functional fatigue protocol) on dependent variable, landing mechanics, through pre test-post test was investigated. The independent t-tests and non-parametric U-Mann Whitney test was used for statistical analysis of data (P < 0.05). The results of the present study indicated the relationship between fatigue and attenuation of landing mechanics (P=0.02), and therefore an increase in injury risk. Also it was shown that the effect of fatigue on decreasing knee flexion angle at initial contact was significant (P=0.022). With regard to the results, it can be concluded that functional fatigue induced by physical activities can alter landing mechanics, and increase loading of lower extremity joints, particularly the knee. So the risk of injury in these joints may be increased. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Functional fatigue, Landing mechanics, LESS |
|
نویسندگان مقاله |
سیدحسین میرکریم پور |
محمد فلاح محمدی |
محمدحسین علیزاده |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jsmt.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-66&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|