روانشناسی شناختی، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۳۱-۴۰

عنوان فارسی بررسی کنترل شناختی، حل مساله اجتماعی و عزت نفس بین دانش آموزان یک زبانه و دوزبانه
چکیده فارسی مقاله چکیده : پژوهش حاضر با هدف مقایسه­ی کنترل شناختی، حل مساله اجتماعی و عزت نفس دانش آموزان دوزبانه­ی کرد- فارس زبان و تک زبانه­ی فارس زبان انجام شد. این پژوهش از نظر روش پژوهشی از نوع علی- مقایسه­ای بوده است. جامعه­ی پژوهش شامل تمامی دانش آموزان تک زبانه­ی فارس زبان و دوزبانه­ی کرد- فارس زبان پایه هشتم مقطع متوسطه اول در سال تحصیلی 95-1394 بوده­اند. نمونه­ی مورد نظر متشکل از 80 دانش آموز( 40 دانش آموز تک زبانه و 40 دانش آموز دوزبانه) بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ها از آزمون مرتب کردن کارت ویسکانسین گرانت و برگ(1948)، پرسش نامه­ی تجدید نظر شده­ی حل مساله اجتماعی دیزریلا و همکاران(2002) و عزت نفس کوپراسمیت(1967)،استفاده شد. داده­ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تی برای دو گروه مستقل تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه از نظر کنترل شناختی و عزت نفس تفاوت معناداری وجود داشت و عملکرد دوزبانه ها بهتر از عملکرد تک زبانه ها بود، ولی در زمینه حل مساله اجتماعی برخلاف پژوهش های پیشین تفاوت معناداری وجود نداشت. با توجه به نتایج می­توان گفت که چون دوزبانه ها با دو نظام از قواعد زبانی مواجه­اند و دانش آنها نسبت به زبان بیشتر از یک زبانه­ها می­باشد، پس از نظر شناختی برتری دارند، و اینکه هر زبان دارای بار فرهنگی مخصوص به خود می­باشد که این بار فرهنگی تجارب گسترده­ای از اطلاعات و حمایت ها را دارد و این بر عزت نفس تاثیر مثبت دارد، و در زمینه حل مساله اجتماعی احتمالاً نوع دوزبانگی، تبحر و مهارت افراد در زبان دوم، غنای محیط، فرصت فراهم شده برای دو زبان و روش شناسی­ها موجب تقویت یا تضعیف یادگیری زبان دوم شده و اثرات متفاوتی به دنبال داشته است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دوزبانگی، کنترل شناختی، حل مساله اجتماعی، عزت نفس

عنوان انگلیسی Inquiring the cognitive Control, social problem solving and self-esteem between monolingual and bilingual students. Abstract
چکیده انگلیسی مقاله Inquiring the cognitive Control, social problem solving and self-esteem between monolingual and bilingual students. Abstract This study aims to inquiry the cognitive control, social problem solving and self-esteem of the students of Kurdish-Persian language bilingual and ones of Persian language monolingual. research method was causal-comparative type .The sample consisted of 80 students (40 monolingual students, 40 bilingual students) who were selected by the mean of the multi-stage cluster sampling. To collect data from the Wisconsin Card Sorting Test Grant & Berg (1948), Revised Social Problem Solving Inventory Dyzhryla (2002, Kooper Smith Self Esteem (1967) was used. Data were analyzed using multivariate analysis of variance and T-test for independent samples. The results showed that bilingual and monolingual students there are significant differences in terms of cognitive control and self-esteem. Bilingual performance was better than the monolingual performance. But unlike previous research in the field of social problem-solving, there was no significant difference. According to the results we can say that because bilingual students are faced with two systems of rules of language and their knowledge of the language is more than monolingual students ,then they in terms of cognitive have superiority. And that each language has its own cultural burden ,and this cultural burden is the experience from wide range of information and support that has a positive effect on self-esteem .And in social problem-solving is probably the type of bilingualism, expertise and skills of peoples in a second language, the richness of the environment, the opportunity for two languages as well as methodologies cause to strengthen or weaken the second language learning and had different effects.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شرمین برزگرفرد |
تهران- خیابان مفتح- دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

هادی کرامتی |
تهران- خیابان مفتح- دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-34-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات