|
|
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۹۰-۱۰۱
|
|
|
| عنوان فارسی |
اثر بخشی آموزش رفتاری والدین بر بیش فعالی/تکانشگری و رفتارهای قانون شکنانه در کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی (نوع عمدتا بیش فعال/تکانشگر) |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش رفتاری والدین به مادران کودکان 9 تا 11 ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی نوع عمدتاً بیش فعال/تکانشگر در کاهش نشانههای بیش فعالی و رفتارهای قانون شکنانه این کودکان بود. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 30 نفر از مادرانی که فرزندان شان دارای این اختلال (نوع عمدتا بیش فعال/تکانشگر) تشخیص داده شده بودند به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل همتا سازی شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های فهرست رفتاری کودک، پرسشنامه مرضی کودکان و مقیاس درجهبندی کانرز والدین بودند. آموزش رفتاری والدین در قالب نه جلسه نود دقیقه ای در گروه آزمایشی اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج بیانگر تاثیر کاربندی آزمایشی بر کاهش نمره های بیش فعالی/ تکانشگری گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل بود. آموزش رفتاری والدین موجب کاهش رفتارهای قانون شکنانه در گروه آزمایش شد. به طور کلی یافتهها نشان میدهند که آموزش رفتاری به مادران موجب کاهش مشکلات رفتاری و علائم اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی میشود؛ بنابراین با آموزش والدین میتوان نشانه های اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی را مدیریت کرد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Parent Behavioral Training on Hyperactivity/ Impulsivity and Rule-Breaking Behaviors in Children with ADHD (Hyperactivity-Impulsivity Domain Type) |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The present study aimed to investigating the effect of using parental behavioral training for mothers on reducing hyperactivity symptoms and rule-breaking behaviors of their 9-11 year old children with attention deficit hyperactivity disorder. The research design was quasi-experimental with pre-test and posttest and control groups. To do so, 30 mothers of children with ADHD (hyperactivity-impulsivity domain type) were selected through convenience sampling method, and then they were put into two experimental and control groups after being matched. The research tools of the study included children behavior checklist, CSI-4 and Conners parent rating scale. The parent behavioral training was performed in nine sessions in the experimental group. Data were analyzed using analysis of covariance. The results indicated the effectiveness of experimental treatment on the reduced scores of hyperactivity/impulsivity in the children of the mothers in the experimental group compared with the children of the mothers in the control group. The results also showed the reduction of rule-breaking behaviors in children of the experimental group mothers. Generally speaking, the findings demonstrated that parental behavioral training reduced behavioral problems and symptoms of attention deficit hyperactivity disorder. So, through parent behavioral training, symptoms can be managed. Keywords: ADHD |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
محسن امیری |
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-161&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|