پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی شیوع اختلال‏های رفتاری در دانش ‏آموزان و پیش بینی آن بر اساس آزاردیدگی هیجانی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از این پژوهش بررسی شیوع اختلال‏های رفتاری و پیش بینی آن بر اساس آزاردیدگی هیجانی در دانش‏آموزان متوسطه اول شهرستان جاجرم بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی می‌باشد. جامعه این پژوهش را کلیه دانش‌آموز متوسطه اول شهر جاجرم تشکیل داد. 519 دانش‏آموز به صورت تمام شماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. این دانش‏آموزان پرسشنامه خودگزارش‏دهی نوجوان و پرسشنامه آزاردهی هیجانی را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها از روش‏های آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و روش‏های استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. یافته‏ها: نتایج پژوهش نشان داد بین اختلال‌های رفتاری (نمره کل، اختلال‌های نارسایی توجه-بیش‌فعالی، نافرمانی مقابله‌ای و سلوک) با آزاردیدگی هیجانی (نمره کل و خرده مقیاس‌های آن) رابطه مثبت معناداری وجود دارد (05/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون نشان می‏دهد متغیرهای آزاردیدگی هیجانی قادر به پیش‏بینی اختلال‏های رفتاری هستند (001/0p<). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که بین آزاردیدگی هیجانی و اختلال‏های رفتاری رابطه وجود دارد بنابراین در محیط های آموزشی به این مقوله ها باید توجه بیشتری شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شیوع، اختلال‏های رفتاری، آزاردیدگی هیجانی، دانش‏آموزان

عنوان انگلیسی Prevalence of behavioral disorders in students and prediction of that based on emotional abuse
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this study was predicting behavioral disorders based on emotional abuse in the first high school students. Method: Method of this study is descriptive-analytic method. Research community were included all first grade high school students in Jajarm city. 519 students were selected as sample through Census method. These students were completed adolescent self-reported questionnaire and emotional abuse questionnaire. To analyze data were used descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential methods (Pearson correlation and regression). Results: The results showed that there is a significant positive relationship between behavioral disorders (total scores, attention deficit-hyperactivity disorder, oppositional defiant and conduct disorder) and emotional abuse (total scores and its subscales) (05 / 0p <). Regression analysis showed that the variables of emotional abuse could predict behavioral disorders. Conclusion: The results showed that educational and family environment should be pay attention to this issue because there is a significant relationship between emotional abuse and behavioral disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Prevalence, behavioral disorders, emotional abuse, students

نویسندگان مقاله مهدی عبداله زاده رافی | mahdi abdollah zadeh rafi
farhangiyan university
دانشگاه فرهنگیان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)

مریم حسن زاده | maryam hassanzade
ferdosi university
دانشگاه فردوسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

عباس نسائیان | abbas nesayan
university of bojnord
دانشگاه بجنورد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بجنورد (University of bojnord)

رقیه اسدی گندمانی | roghayaeh assadi gandomani
university of bojnord
دانشگاه بجنورد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بجنورد (University of bojnord)


نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2923-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات