|
|
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
شیوع اختلالهای رفتاری در دانش آموزان و پیش بینی آن بر اساس آزاردیدگی هیجانی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف از این پژوهش بررسی شیوع اختلالهای رفتاری و پیش بینی آن بر اساس آزاردیدگی هیجانی در دانشآموزان متوسطه اول شهرستان جاجرم بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد. جامعه این پژوهش را کلیه دانشآموز متوسطه اول شهر جاجرم تشکیل داد. 519 دانشآموز به صورت تمام شماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. این دانشآموزان پرسشنامه خودگزارشدهی نوجوان و پرسشنامه آزاردهی هیجانی را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و روشهای استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بین اختلالهای رفتاری (نمره کل، اختلالهای نارسایی توجه-بیشفعالی، نافرمانی مقابلهای و سلوک) با آزاردیدگی هیجانی (نمره کل و خرده مقیاسهای آن) رابطه مثبت معناداری وجود دارد (05/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد متغیرهای آزاردیدگی هیجانی قادر به پیشبینی اختلالهای رفتاری هستند (001/0p<). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که بین آزاردیدگی هیجانی و اختلالهای رفتاری رابطه وجود دارد بنابراین در محیط های آموزشی به این مقوله ها باید توجه بیشتری شود. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
شیوع، اختلالهای رفتاری، آزاردیدگی هیجانی، دانشآموزان |
|
| عنوان انگلیسی |
Prevalence of behavioral disorders in students and prediction of that based on emotional abuse |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The aim of this study was predicting behavioral disorders based on emotional abuse in the first high school students. Method: Method of this study is descriptive-analytic method. Research community were included all first grade high school students in Jajarm city. 519 students were selected as sample through Census method. These students were completed adolescent self-reported questionnaire and emotional abuse questionnaire. To analyze data were used descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential methods (Pearson correlation and regression). Results: The results showed that there is a significant positive relationship between behavioral disorders (total scores, attention deficit-hyperactivity disorder, oppositional defiant and conduct disorder) and emotional abuse (total scores and its subscales) (05 / 0p <). Regression analysis showed that the variables of emotional abuse could predict behavioral disorders. Conclusion: The results showed that educational and family environment should be pay attention to this issue because there is a significant relationship between emotional abuse and behavioral disorder. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Prevalence, behavioral disorders, emotional abuse, students |
|
| نویسندگان مقاله |
مهدی عبداله زاده رافی | mahdi abdollah zadeh rafi farhangiyan university دانشگاه فرهنگیان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
مریم حسن زاده | maryam hassanzade ferdosi university دانشگاه فردوسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
عباس نسائیان | abbas nesayan university of bojnord دانشگاه بجنورد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بجنورد (University of bojnord)
رقیه اسدی گندمانی | roghayaeh assadi gandomani university of bojnord دانشگاه بجنورد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بجنورد (University of bojnord)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2923-1&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|