|
|
نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۱۶۷-۱۹۶
|
|
|
| عنوان فارسی |
جستجوی مبانی نظریه برنامهدرسی عمل رایزنانه شواب در اندیشههای ارسطو، دیویی و هابرماس |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف اصلی این پژوهش، کاوش مبانی و ریشههای نظریه برنامهدرسی عمل رایزنانه شواب است. به این منظور، پس از بررسی نظریه عمل رایزنانه شواب در مقدمه، مبانی و سرچشمههای آن در دیدگاههای ارسطو، دیویی و هابرماس بررسی شده است. بر این اساس، اینگونه استدلال شده است که شواب نظریه خود را با الهام از دیدگاههای ارسطو در تمایز میان فضیلتهای عقلانی و اخلاقی، مقولههای دانش و یادگیری از طریق عمل مفهومپردازی کرده است. همچنین تمایز میان امور نظری و امور عملی در اندیشه دیویی، دیدگاه او در تفکر به همراه کثرتگرایی در امور از شالودههای اساسی تکوین نظریه عملگرای شواب هستند. از سوی دیگر، ثنویت ابزاری – ارتباطی هابرماس، دیالوگ میان نمایندگان برای رسیدن به اهداف و شرایط گفتگو و مذاکره و همچنین تصمیمگیری در سطح خرد بر اساس عقلانیت ارتباطی، دلالتهای مهمی در نظریه عمل رایزنانه شواب داشتهاند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
عمل رایزنانه، برنامهدرسی، شواب، نظریه برنامهدرسی. |
|
| عنوان انگلیسی |
Searching for the Origins of Schwab's Deliberative Curriculum Theory in the Thoughts of Aristotle, Dewey and Habermas |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The main purpose of this study is exploring the roots and foundations of Schwab’s deliberative theory in curriculum. Therefore, after examining this theory in introduction, its foundations and origins were investigated. According to this, basic assumptions of this theory are practical and quasi practical arts, eclectic arts, commonplace and collective decision. Aristotle’s distinction between intellectual and moral virtues, knowledge categories and learning by doing are among the most important origins of Schwab’s’ theory. Distinction between theoretical and practical in Dewey’s ideas, his viewpoints on thinking along with pluralism are the essential foundations to evolution of Schwab’s theory. On the other hand, Haberma’s instrumental – communicative dualism, dialogue between commonplaces to achieve the goals and dialogue conditions and also decision making in micro level based on the communicative rationality, have some important implications for Schwab’s deliberative theory in curriculum. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Deliberative, Curriculum, Schwab, Curriculum theory. |
|
| نویسندگان مقاله |
اصغر سلطانی | asghar soltani kerman - shahid bahonar university of kerman, kerman, iran, department of education کرمان- میدان پژوهش - دانشگاه شهید باهنر کرمان- بخش علوم تربیتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-171-2&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|