نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۱۳۷-۱۶۶

عنوان فارسی نقش فرهنگ معلمی در مواجهه با تغییرات برنامه درسی ریاضیات پایه هفتم
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر در صدد کشف نقش فرهنگ معلمی در نوع مواجهه معلمان نسبت به اصلاحات برنامه درسی ریاضی ‏دوره متوسطه اول در شهرستان قائمشهر می باشد‎.‎‏ یافته های پژوهش کیفی با روش پژوهش پدیدارشناسی نشان داد که‎ ‎باورهای معلمان نسبت به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم به دو دسته؛ نگاه مثبت به تغییرات کتاب درسی ریاضی ‏پایه هفتم و نگاه منتقدانه ارزیابی شده است. همچنین آن ها دو طیف از رفتار ‏را در مواجهه با تغییرات کتاب درسی ریاضیات پایه هفتم به نمایش گذارده‌اند: پذیرش کامل، مقاومت و عدم پذیرش. ‏نتایج پژوهش نشان داد، درک فرهنگ معلمی عاملی ضروری برای آغاز هرگونه اصلاح است که با بهبود نگرش به تغییر ‏تمایلات معلّمان نسبت به پیشبرد برنامه های درسی جدید مثبت‌تر می شود
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرهنگ معلمی، تغییرات، برنامه درسی، ریاضیات، پایه هفتم

عنوان انگلیسی the role of teachers’ culture In confronting with Curriculum Changes of Seven basic mathematics
چکیده انگلیسی مقاله This paper wants to discover the role of teaching culture in type of teachers encounter to ‎modifications of math schedule of first grade of high school in Qaemshahr. Findings of ‎qualitative research by methodology of ethnography showed that teachers belief have been ‎evaluated to two positive perspective and critical perspective toward changes of math book ‎of ‎‏7‏th grade. Also they have presented two spectra of behavior in encountering changes in ‎math school books of the ‎‏7‏th grade: Full admission‏ ‏‎,‎‏ ‏Resistance and rejection. The research ‎results showed that understanding the culture of teachers is an essential factor to initiate ‎any reform that with improvement in attitude to change, teachers’ tendencies will be more ‎positive towards advancing ne schedules; it means that if teachers know the change useful ‎and necessary, they will perform them with more commitment and fidelity
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بنفشه داداشی | banafsheh dadashi


نعمت اله موسی پور | n musapour
n_mosapour@yahoo.com

سعید صفائی موحد |
s_s_movahed@yahoo.com


نشانی اینترنتی http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-699-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کمک به اصلاح و بازنگری برنامه‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات