تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۷۴-۸۴

عنوان فارسی تعامل کاربران با اطلاعات در سامانه مدیریت یادگیری ایفرانت
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف این مقاله بررسی تعامل کاربران با اطلاعات ارائه شده در نرم‌افزار منبع‌باز مدیریت یادگیری ایفرانت با تاکید بر استاندارد اسکورم است تا درکی از محتوای تعاملی و استانداردهای تولید محتوا، و نیز تعامل کاربران با محتوای ارائه شده در سامانه‌های مدیریت یادگیری، و رفتارهای آنان در برخورد با اطلاعات ارائه دهد. روش: در این پژوهش از روش کیفی نتنوگرافی- قوم‌نگاری در جامعه برخط- استفاده شده و تمام داده‌ها به‌صورت برخط و با استفاده از گزارش‌های نرم‌افزار و مشاهده رفتار کاربران در محیط برخط گردآوری شده است. یافته‌ها: با مقایسه عملکرد کاربران در دو دوره آموزشی الکترونیکی مشخص شد کاربرانی که در دوره آموزشی «نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار میز مرجع مجازی» شرکت کردند در سه فصل اول دوره که اطلاعات به‌صورت فیلم تهیه شده بود با مشکل کمتری مواجه بودند. در سایر فصل‌ها اطلاعات ارائه شده به ‌شکل متن و تصویر پاسخگوی نیاز آن‌ها نبود و نیاز به تعامل مستقیم با مدرس داشتند. کاربرانی که در جلسات برخط وب‌کنفرانس شرکت کردند و با مدرس ارتباط نزدیک‌تری داشتند دوره را با موفقیت بیشتری نسبت به قبل سپری کردند. در دوره آموزشی «نرم‌افزار اندنوت» که تمام دوره به‌صورت فیلم آموزشی تهیه شده بود، کاربران با محتوای ارائه شده ارتباط خوبی برقرار کردند و کمتر با مشکل مواجه شدند. بر این اساس و با توجه به بازخورد گرفته شده از این دوره‌ها، در دروسی که بیشتر محتوای آموزشی آن‌ها به صورت متن و تصویر تهیه شده است، کاربران با مشکلات بیشتری در سپری نمودن دوره روبرو می‌شوند و تنها ارائه محتوا با این روش نیازهای آموزشی آن‌ها را برطرف نمی‌کند. نتیجه‌گیری: ارائه محتوای آموزشی در بستر «سامانه مدیریت یادگیری تعاملی» می‌بایست دارای شرایط و ضوابطی باشد، صرفا نمی‌توان با قرار دادن محتوای متنی و تصویری به نتیجه دلخواه رسید فیلم‌های آموزشی گرچه می‌تواند کمک بیشتری به کاربر نماید، اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب‌تر، نیاز است محتوای کاملا تعاملی در اختیار کاربران قرار گیرد، تا بتوان فعالیت کاربر را در محیط آموزش کنترل کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی User’s Interaction with Information through eFront Learning Management System
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: In order to comprehension of interactive content and content production standards, and also users interaction with LMSs, and their behavior in dealing with information, the aim of this paper is to examine the users interaction information provided in the eFront application, an open source Learning Management System, by emphasizing SCORM standard. Method: The method that used in this study, is Netnograghy which is a qualitative method and it is ethnography in online society. All the data is collected online by using the software reports. Results: by comparing users’ behavior between two courses in eFront application we understand that in courses which the content is provided by text and images need to have an online teacher and that content is not enough. The users who was attended in course “Installing virtual reference desk" not only need information in text format and images but also need to interact with teacher directly. In the first three chapters of this course which have made in film format, users had fewer problems. The users who have attended in course with web conference passed the course more successful than before. In the course "EndNote” which content have made in film format, users could make good communication with information and had less problem. Conclusion: Provide educational content in the context of "interactive learning management system" should be the terms and conditions. You can not just put the text and image content to reach the desired result. Although content in the form of educational films can provide more help to the user, to achieve better results, we need to fully interactive content which is available to users, in order to control their activity in learning environment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهسا فردحسینی | mahsa fardehosseiny


محمد هرندی پور | mohammad harandipour



نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-264-15&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات