تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۵۹-۷۳

عنوان فارسی استفاده دانشجویان از شبکه‌های اجتماعی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: دانشجویان به‌واسطه داشتن سواد رسانه‌ای بهتر جزء گروه‌هایی هستند که از شبکه‌های اجتماعی بیشتر استفاده می‌نمایند. هدف اصلی این پژوهش مطالعه کاربرد شبکه‌های اجتماعی توسط دانشجویان با توجه به متغیرها جمعیت شناختی و آموزشی است. روش: در این پژوهش کمی کاربردی از روش پیمایشی استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات یک پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه توسط همکاران و نمونه‌هایی از جامعه موردمطالعه ارزیابی شد. پایایی پرسشنامه به‌وسیله آزمون دونیمه کردن ارزیابی شد. جامعه موردمطالعه 4524 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و نمونه 393 نفر بود. به‌منظور تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (درصد، فراوانی و میانگین) و آمار نا پارامتریک استنباطی (اسپیرمن، مان– ویتنی و کروسکال والیس) استفاده شد. از نرم‌افزار اس پی اس اس به‌منظور تحلیل داده‌ها و از نرم‌افزار اکسل به‌منظور ترسیم نمودار استفاده شد. یافته‌ها: اکثریت دانشجویان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند. وایبر و لاین پر ترجیح‌ترین شبکه مورداستفاده بود. دانشجویان روزانه به‌طور متوسط 140 دقیقه از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند. مهم‌ترین دلیل استفاده از شبکه‌های اجتماعی سرگرمی بود. اغلب دوستان در شبکه‌های اجتماعی افرادی بودند که ملاقات حضوری نیز با آن‌ها وجود داشت. تلفن همراه مهم‌ترین رسانه مورداستفاده در شبکه‌های اجتماعی بود. ازنظر اکثریت پاسخگویان اعتبار اطلاعات موجود در شبکه‌های اجتماعی قابل‌قبول نبود. بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و معدل، تعداد دوستان و ویژگی‌های اطلاعاتی شبکه‌های اجتماعی رابطه معنی‌داری وجود داشت. تفاوت معنی‌داری در میانگین استفاده از شبکه‌های اجتماعی بین چهار حوزه موردمطالعه وجود داشت. نتیجه‌گیری: استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بین دانشجویان بسیار رایج بود. دانشجویان اغلب از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان رسانه‌ای برای سرگرمی و ارتباط استفاده کردند. دانشجویان با عملکرد تحصیلی بهتر از شبکه‌های اجتماعی کمتر استفاده می‌کردند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Use of Social Networks by University Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: University students due to having better media literacy are among the groups that use social networks more. Aim of this research was to study the use of social networks by university students based on demographic and educational variables. Method: This quantitative applied research utilized survey design. Data collection instrument was a questionnaire developed by the investigator. Validity of questionnaire was evaluated by expert colleagues and samples of respondents. Reliability of tool was tested by Spilt Half reliability. Population of the study was 4524 undergraduate students of Azarbaijan Shahid Madani University. The sample size was 393 students. Descriptive statistics (percent, frequency and mean) and inferential nonparametric statistics (Spearman,Mann-Whitney and Kruskal Wallis) was used in order to analysis data. SPSS17 was used to analysis the data and Excel was used to draw the charts. Results: Majority of the students used social networks. Viber and Line was the most preferred social networks. Daily average use of social networks was 140 minutes. The most important reason of using social networks was fun. Friends of respondents in social networks were mostly the face to face visited individuals. Hand-phone was the important medium used in social networks. According to the majority of students validity of information in social networks was not valid. There was significant correlation between proportion of social network use and Grade Point Average (GPA), number of friends in social networks and features of information in social networks. There was significant difference in use of social networks between students of four studied domains. Conclusion: Usage of social networks is usual among university students. Students almost used social networks as a medium for fun and communication. The students with higher GPA used social networks fewer.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلا خلیلی | leila khalili



نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-264-14&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات