تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۵۴-۶۷

عنوان فارسی رفتار خواندن مقالات اعضای هیئت علمی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف از این مطالعه شناخت رفتار مطالعه مقاله‌های مجله‌های علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های دولتی وزارت علوم تحقیقات و فناوری است. روش: این پژوهش با روش پیمایش و با استفاده پرسشنامه برخط انجام شد. جامعه پژوهش شامل اعضای هیئت علمی شاغل در رشته‌های مهندسی الکترونیک، مهندسی شیمی و مهندسی مکانیک؛ فیزیک، شیمی و ریاضی؛ مدیریت، روانشناسی و علوم اجتماعی در دانشگاه‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری است که دارای آدرس پست الکترونیکی در سایت دانشگاه مربوطه بودند. یافته‌ها: اعضای هیئت علمی از نسخه الکترونیکی مجلات خارجی خیلی زیاد استفاده می‌کنند و در نقطه مقابل از نسخه چاپی مجلات داخلی استفاده خیلی کمی دارند. هم چنین آن ها در تلاشند تا از آخرین دستاوردهای علمی حوزه تخصصی خود آگاهی داشته باشند بطوری‌که آخرین مقاله مورد مطالعه بیش از 80 درصد آن­ها مربوط به سال‌های 2014 و 1393 بوده است. از نظر حوزه موضوعی نیز تفاوت معنی‌‌داری در میزان مطالعه مقالات مشاهده نشد. بین تعداد مقالات خارجی مطالعه شده عضو هیئت علمی و تعداد مقالات خارجی منتشره وی، نیز همبستگی معنادار مثبتی برقرار بود. هم‌چنین اکثریت آنها به شیوه جستجو در وب از وجود مقاله مطلع می‌شوند. نتیجه‌گیری: اعضای هیئت علمی از انتقال رویه انتشار مقالات از چاپی به الکترونیکی رضایت کامل دارند. آنها برای رؤیت‌پذیری در سطح جهانی تلاش می‌کنند. تفاوت‌های میان رشته‌ای در رفتار مطالعه اعضای هیئت علمی وجود دارد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نشریات علمی، مقالات، رفتار مطالعه، نحوه مطالعه، اعضای هیئت علمی

عنوان انگلیسی Article Reading Behavior of Faculty Members
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The aim of this study was to explore the article reading behavior of faculty members working for state-run universities. Method: This survey study used an online questionnaire for data collection. The research population consisted of all the faculty members in the fields of Electronic Engineering, Chemical Engineering, Mechanical Engineering, Physic, Chemistry and Mathematics, Management, Psychology and Social Science. Email addresses of respondents were obtained from their universities’ websites and the invitation emails were sent to them with the link of the online questionnaire. Results: The results showed that respondents used international electronic journals the most and print copy of Persian journals the least. They tried to keep up-to-date with the latest developments of their field. The last article read by 80% of them belonged to 2014 or 1393. In terms of the number of articles read, there was no significant difference between different subjects. There was correlation between the number of article published and the number of articles read by faculty members. Majority of respondents used web searching to find out about the articles. Conclusion: Faculty members were happy with the transition of journals to electronic format. They try to increase their visibility internationally. There are disciplinary differences in reading behavior
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Article, Reading Behavior, Reading methods, Faculty members

نویسندگان مقاله مریم خسروی | maryam khosravi



نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات