|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۹-۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل ویژگی های ساختاری و ظاهری و فعالیت های مورد انتظار از یک وب سایت خدماتی- ترویجی کشاورزی در ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: این تحقیق با هدف شناسایی و تحلیل ویژگیهای ساختاری و ظاهری و فعالیتهای موردانتظار از یک وبسایت خدماتی- ترویجی بر اساس دیدگاههای صاحبنظران حوزه کشاورزی و علوم وابسته و مدیران سایتها و وبلاگهای فعال در این حوزه در ایران انجام شده است. روش: تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعه آماری صاحبنظران حوزه کشاورزی و علوم وابسته و مدیران سایتها و وبلاگهای فعال در این حوزه بودند که 310 نفر از آنان با شیوه نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که برای تعیین روایی آن از نظرات کارشناسان استفاده شد. پایایی آن نیز با ضریب آلفایکرونباخ 88/0 مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی دیدگاههای صاحبنظران در زمینه ویژگیهای ساختاری و ظاهری یک وبسایت خدماتی- ترویجی کشاورزی به ترتیب به استخراج شش عامل کاربرمحوری و تعامل، در دسترس بودن و شفافیت محتوا، قابلیت تغییر ساختار با توجه به نیاز مخاطب، روزآمدی و صحت محتوا، منحصر به فرد بودن محتوا و جامعیت محتوا و در زمینه خدمات و فعالیتهای مورد انتظار از یک وبسایت خدماتی- ترویجی کشاورزی به استخراج شش عامل ارائه تسهیلات بانکی و خدمات تعاملی، ارائه خدمات جامع و تخصصی (محتوایی و مشاورهای)، بازاریابی برخط و معرفی کشاورزان و روستاهای نمونه، ارائه خدمات ترویجی و اطلاعرسانی، ایجاد شبکه اجتماعی و ارائه الگوهای موفق و رسیدگی به امور کشاورزان منجر شد. نتیجهگیری: بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از پدیدههای کارساز در اجرای نقشها و خدمات ترویج میباشد که منجر به ظهور ترویج مجازی گردیده است. کاربرد این فناوری در ترویج کشاورزی میتواند علاوه بر پاسخگویی به تقاضاهای روزافزون ذینفعان، پتانسیلها و فرصتهای نوینی را برای ارتقای ظرفیتهای خدماترسانی به وجود آورده و موجبات توسعه ترویج کشاورزی را در فضای جدید فراهم آورد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ترویج کشاورزی، خدمات کشاورزی تحت وب، ترویج مجازی، فناوری اطلاعات |
|
عنوان انگلیسی |
Analyzing the Structural and Outward Features and Expected Activities of a Service-Extension Agricultural Website in Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: This study aimed to identify and Analyzing the structural and outward features and expected activities of a service-extension agricultural website, based on the views of experts in the field of agriculture and related sciences and webmasters and blogs in Iran. Method: The methodological approach was a descriptive and survey study. The statistical population of the study consisted experts in the field of agriculture and related sciences and webmasters and blogs in this area, that 310 of them were selected by stratified random sampling method. Information was gathered through a questionnaire and its face validity was confirmed by expert viewes. Its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient (α= 0/88). Data were analyzed using SPSS software. Results: The factor analysis results showed that views of experts in the field of structural features and outward of a service-extension website led to extraction six factors including user-friendly and interactive, availability and transparency of content, the ability to change according to the needs of the audience, update and authenticity of the content, unique content and comprehensiveness of content. Views of experts in the field of expected activities of a service-extension website led to extraction six factors including Banking facilities and interactive services, providing comprehensive and professional services (content and services), the online marketing and the introduction of rural farmers and provide extension services and information, social networking and provide successful models and dealing with farmers. Conclusion: Use of ICT is one of the effective phenomena in the implementation of roles and extension services which has been led to the emergence of virtual extension. The application of this technology in agricultural extension in addition can meet the increasing demands of stakeholders and has created potentials and new opportunities for enhancing the capacities of outreaches and provide development of agricultural extension in new space |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد اسماعیلی اول | mohammad ismaeili aval
محمدرضا محبوبی | mohammad reza mahboobi
اسماعیل شهبازی | ismail shahbazi
اسماعیل کرمی دهکردی | ismail karami dehkordi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-3&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|