تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۹-۱۸

عنوان فارسی واکاوی رفتار مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند در فضای رقومی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: فرایند مدیریت اطلاعات شخصی متشکل از چهار فعالیت فراهم‌آوری، سازماندهی، نگهداری و بازیابی است. انجام این فرآیند با توجه به محدودیت‌های انسانی و گسترش فضای اطلاعاتی به امری طاقت‌فرسا تبدیل شده است. استفاده از فناوری و ابزارهای مرتبط با مدیریت اطلاعات شخصی، می‌تواند این چالش را تسهیل نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی رفتار مدیریت اطلاعات شخصی و فعالیت‌های چهارگانه آن در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند و مبتنی بر محیط رقومی انجام شده است. روش: روش انجام پژوهش پیمایشی و جامعه آماری کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند در سال تحصیلی 93-1392 بود. برای گردآوری اطلاعات از پرسش‌نامه محقق‌ساخته استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که به‌طور کلی رفتار مدیریت اطلاعات شخصی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند کمتر از حد مطلوب است و بین رفتار مدیریت اطلاعات شخصی در حوزه‌های مختلف تحصیلی، همچنین در بین دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا تفاوت معنادار وجود دارد. بیشترین ابزار مورد استفاده برای نگهداری مجموعه شخصی رایانه، پرکاربردترین روش سازماندهی اطلاعات شخصی بر اساس نوع محتوا و متداول‌ترین روش بازیابی از مجموعه اطلاعات شخصی بازیابی بر اساس یادداشت‌هایی توضیحی بود. اصالت/ ارزش: حیطه مدیریت اطلاعات شخصی، حیطه‌ پژوهشی نسبتاً جدیدی است که تاکنون در ایران پژوهش‌های بسیار اندکی در این رابطه صورت گرفته است. پژوهش‌های انجام شده در ایران کمتر رفتار مدیریت اطلاعات شخصی را بررسی کرده‌اند و بیشتر ابزارها و عوامل تأثیرگذار بر مدیریت اطلاعات شخصی را مورد توجه قرار داده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Personal Information Management Behavior among Postgraduate Students of University of Birjand in Digital Environment
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Personal Information Management (PIM) process consists of four activities; acquisition, organization, maintenance and retrieval. Obviously this process is due to human limitations and expanding scope of personal space of information which has become an exhausting and difficult process. Use of technology and tools related to PIM could facilitate this procedure. This survey study aims to investigate PIM behavior and its four activities among graduate students in the University of Birjand and was performed on the basis of digital environment. Method: Population of this study was all graduate students at the University of Birjand in the 2013-2014 academic year. Self assessment questionnaire was used to collect information. Results and Conclusion: The results show that the overall PIM and all four activities among graduate students at the University of Birjand were less than estimated desired rate and there were significant differences between PIM in various course studies, also among master's and doctoral students. Computer and laptop was most used tools for storage of personal collection, the most widely used method for organizing based on content and finally the most common method for retrieval of information was based on the explanatory notes. Originality: personal information management filed is a relatively new area of research and yet little research was performed in PIM area in Iran. Meanwhile the studies perform, have less focused on the behavioral aspects of PIM and have been more observing PIM tools and affecting factors
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا صالح نژاد | zahra salehnejad


محمد جواد هاشم زاده | mohammad javad hashemzadeh


محمدرضا کیانی | mohammad reza kiani



نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات