تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱-۷

عنوان فارسی بررسی رفتار اطلاع‌جویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی در تدوین پایان‌نامه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: امروزه اینترنت و پایگاههای اطلاعاتی نقش مهمی را در رفتار اطلاع‌جویی افراد، خصوصاً دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایفا می‌نمایند. کاربرانی که برای نوشتن پایان نامه خود از اینترنت و پایگاه­های اطلاعاتی استفاده می نمایند، ممکن است همانند کاربرانی که اطلاعات را تنها در کتابخانه جست و جو می‌نمایند، رفتار نکنند و تفاوت‌های زیادی بین این دو دسته وجود داشته باشد. پژوهش حاضر به بررسی رفتار اطلاع‌جویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی است که در حال نوشتن پایان‌نامه می‌باشند، می‌پردازد. روش: این پژوهش به صورت کمی و کیفی انجام شده است. داده‌های کمی با استفاده از پرسش‌نامه رفتار اطلاع‌جویی گردآوری و با استفاده از آمار تحلیلی (آزمون t و آزمون فریدمن) در معرض تحلیل قرار گرفت. و در تحلیل داده‌های کیفی نیز با روش تحلیل مضمون و مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفته است. جامعه آماری شامل 100 نفر (50 دانشجوی مرد و 50 دانشجوی زن) انتخاب شدند. یافته‌ها: نتایج در بررسی آزمون تی برای گروههای دختر و پسر نشان داد که تفاوت معناداری در هیچ‌کدام از ابعاد رفتار ‌اطلاع‌جویی بین پسرها و دخترها وجود ندارد. نتایج آزمون فریدمن تفاوت در میانگین رتبه‌ها در ابعاد رفتار اطلاع جویی دانشجویان را نشان داد. با توجه به نتایج به دست آمده از این آزمون، به ترتیب: تأیید دانش پیشین، قضاوت ربط، خلق اندیشه نوین، زمان و تلاش برای جستجوی اطلاعات دارای بیشترین امتیاز تا کمترین امتیاز می‌باشند. نتایج تحلیل کیفی نشان داد که: بیشترین مشکلات دانشجویان مضامینی همچون استفاده از جستجوی مشارکتی و رفتار مشارکتی، دشواری در یافتن اطلاعات مرتبط، محدودیت زبانی منابع، تعدد اهداف، محدودیت شکلی منابع، ناآشنایی با منابع تخصصی، فقدان مهارت‌های سواد اطلاعاتی و صرف زمان زیاد جهت جستجو و به بیانی دیگر استمرار در جستجو از مشکلات دانشجویان می‌باشد. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش نشان داد که دانشجویان تحصیلات تکمیلی نه تنها مهارت‌های لازم را در استفاده از پایگاههای اطلاعاتی ندارند؛ بلکه با این پایگاه‌ها آشنایی کمی دارند؛ که این امر ناکارآمدی آنها در اطلاع‌جویی و ضعف سواد اطلاعاتی آنها را نشان می‌دهد. از این رو، موانع موجود در راه آشنایی و استفاده از پایگاه‌ها و مهارت آموزی برای جستجوی هدفمند ضرورت دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار اطلاع‌جویی، دانشگاه خوارزمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی

عنوان انگلیسی An Investigation of Information Seeking Behavior of Graduate Students of Kharazmi University in Writeing Dissertation
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: These days, Internet and online databases play a significant role in peoples’ information-seeking behavior, especially for postgraduate students. The kind of behavior seen on the part of those students who get help from online databases to write their theses might be completely different from those who search library sources to get the needed information. This study investigates the information-seeking behavior of postgraduate students of Kharazmi University who are writing their theses. Method: This study used both qualitative and quantitative methods of data collection. Quantitative data were gathered using an information-seeking behavior questionnaire, which was then, analyzed using statistical analysis (T-Test and Friedman-Test). Content analysis and semi-structured interviews were used to analyze qualitative data. The participants were 100 students including 50 male and 50 female students. Results: Results of analyzing the T-Test for male and female groups showed that there is not any significant difference of girls' and boys' information-seeking behavior. Results of analyzing the Friedman-Test however showed difference in average ratings of information-seeking behavior dimensions. With regard to results obtained from this analysis: pre-existing knowledge confirmation, relevancy judgments, bringing up new thoughts, time and effort for searching information contain maximum to minimum rates in a respective manner. Results of the qualitative data also showed that: most of the students’ problems lie in: seeking for and using the collaborative behavior and collaborative searching, difficulty in finding the related information, language limitations, diversity of goals, limitations the forms of the sources, unfamiliarity with the specific sources, lack of information literacy, and spending so much time to search. Conclusion: Findings obtained in this study showed that postgraduate students do not have the skills and knowledge needed for using online data. This also indicates their deficiency and lack of information seeking and information literacy skills. So, recognizing the obstacles on the way of knowing and using these online databases and training students for purposeful searching seem to be essential.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یزدان منصوریان | yazdan mansourian


محمود سنگری |



نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات