|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۲۴-۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
ضرورت بازنگری طبقهبندی کتب کودکان و نوجوان از منظر صاحبنظران |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: هدف از انجام این پژوهش شناخت وضعیت موجود طبقهبندی کتب غیردرسی کودکان و نوجوانان در ایران و کسب نظر صاحبنظران در خصوص چگونگی بازنگری در طبقهبندی این کتب میباشد. روش: در این بررسی از روش کیفی استفاده شده است. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته میباشد که بر مبنای اهداف تحقیق تدوینشده است. روش جمعآوری اطلاعات مصاحبه باز بر مبنای محورهای تعیین در پرسشنامه میباشد. جامعه آماری شامل ... نفر از نویسندگان، منتقدین، مترجمین کتب کودکان و نوجوانان میباشد که با استفاده از روش Snowball یا گلوله برفی انتخابشدهاند. نحوه تحلیل دادهها بر مبنای روش SWOT میباشد. یافتهها: یافته بیانگر این است که صاحبنظران در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان در چهار محور نقاط مثبت، نقاط منفی، فرصتها و تهدید به نکاتی اشاره داشتهاند. آنان بر این نظرند که امروزه استفاده از طبقهبندی سنی نمیتواند پاسخگوی نیاز این قشر سنی باشد. همچنین استفاده از رویکردهای روانشناختی و تربیتی بدون در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی رشد کودکان و نوجوانان نمیتواند مبنای مناسبی برای تعیین طبقهبندی کتب باشد. نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده بیانگر این است که گرچه رویکرد حاکم بر نظرات مطرحشده، موافق با محدودیت سنی برای کودکان و نوجوانان برای استفاده از کتاب نیست، لکن برای استفاده از کتب ملاحظاتی را در نظر دارد و موافق با استفاده کودکان و نوجوانان از کتاب تحت شرایطی خاص میباشد. در این خصوص میتوان از تعیین کف سنی، توجه به ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی، توجه به دانش بهروز کودکان و نوجوانان، لحاظ نمودن نظرات این دو قشر در طبقهبندی کتب نام برد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Surveying the Experts View on the Necessity of Revision in Rating of Children and Adolescents's Books |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: The purpose of this study was to find out the current status of non-academic rankings of children's books and survey the experts view on the revision scheme in the classification of such books. Method: The qualitative study was employed. The research tool was a questionnaire based on the research objectives. Openended interview data collection method was used based on the topics specified in the questionnaire. Population consisted of writers, critics, translators of children's books who were selected by snowball method. Results: The results showed that experts in the arena of children's literature were in agreement in four facts: Positive points, negative points, opportunities and threats. They conclude that the use of age rating does not meet the needs of this age group. The use of psychological and educational approaches, regardless of the social aspects of children's development can not be the basis for determining the ranking of books. Conclusion: The Findings suggest that in spite of the opinions expressed -that are consistent with the belief that there is no age limit for children to use books - however, considerations are taken to use of children’s book under certain conditions. In this regard, one can determine the age limit, based on the cultural, social characteristics, and children knowledge, according to the views of the two groups named in the ranking of books |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
تهمینه شاوردی | tahmineh shaverdi پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-11&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|