تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۶۴-۷۶

عنوان فارسی سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی و تأثیر آن‌ها بر قابلیت‌های کارآفرینی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه سواد رسانه ­ای و سواد اطلاعاتی دانشجویان علوم ارتباطات و علم اطلاعات و دانش­شناسی و تأثیر آن­ها بر قابلیت­های کارآفرینی دانشجویان است. روش پژوهش: این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی و برحسب روش پیمایشی– همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش­شناسی و رشته علوم ارتباطات در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران و علامه طباطبایی است. در این پژوهش به‌منظور گردآوری داده­ها از دو روش بررسی اسناد و مطالعات کتابخانه­ای و پرسشنامه استفاده‌شده است. ابتدا از روش مطالعه اسنادی و کتابخانه­ ای برای بررسی مبانی نظری سواد رسانه ­ای، سواد اطلاعاتی و کارآفرینی بهره برده شد. سپس با بررسی پیشینه­ها و بر اساس مدل پژوهش، پرسشنامه موردنظر ساخته شد و در بین جامعه آماری پخش گردید. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 917/0 به دست آمد. داده­ها با استفاده از روش­های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: یافته­ ها نشان دادند که سطح سواد رسانه ­ای و سواد اطلاعاتی دانشجویان در حد مطلوب و سطح ویژگی­های کارآفرینی در حد نسبتاً مطلوب قرار دارد. نتیجه­ گیری: بین پایگاه اقتصادی دانشجویان با متغیر سواد رسانه­ای و ابعاد آن رابطه معنادار مستقیم وجود دارد. ولی پایگاه اجتماعی دانشجویان فقط با بعد "توانایی برقراری ارتباط" متغیر سواد رسانه‌ای رابطه مستقیم دارد. همچنین آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین متغیر سواد رسانه­ای و سواد اطلاعاتی رابطه معنادار مستقیم وجود دارد. تأثیر سواد اطلاعاتی بر قابلیت­های کارآفرینی تائید و تأثیر سواد رسانه ­ای بر قابلیت­های کارآفرینی رد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد رسانه ای، سواد اطلاعاتی، قابلیت های کارآفرینی

عنوان انگلیسی Media Literacy and Information Literacy and its Impact on Entrepreneurial Ability
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The aim search was to investigate the relationship between media literacy and information literacy of students of communication and information sciences and knowledge studies, and its impact on their entrepreneurial ability. Methods: This is a survey correlational method. Population consists of postgraduate students in information science and knowledge and communication sciences at Tehran and Allameh Tabatabai University. Data was collected from two sources: library documents and questionnaires. First, library method was used to examine the theoretical foundations of media literacy, information literacy and entrepreneurship. Then, by careful examination of literature - based on the research model - a questionnaire created and distributed. Data was analyzed by Independent One-Sample t-Test and Spearman Rank Correlation Coefficient. Results: Findings showed that the level of media literacy and information literacy of students is desirable and the level of characteristics of entrepreneurship is relatively desirable. Conclusion: There is a significant relationship between the economic status of students and their media literacy. However, the social status of students was directly related to their "ability to communicate" variable of media literacy. Also the Pearson Correlation test showed a significant relationship between the variables of media literacy and information literacy. The impact of information literacy on entrepreneurial ability was confirmed and the impact of media literacy on entrepreneurial ability was rejected. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهام اسمعیل پونکی | elham esmaeil pounaki


محمدرضا اسمعیلی گیوی | mohammad reza esmaili givi
tehran university
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

فاطمه فهیم نیا | fateme fahimnia
tehran university
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-151-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات