تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۱-۸

عنوان فارسی رفتار اطلاع یابی دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه خوارزمی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: دستیابی به خدمات اطلاعاتی­ مفید، به طوره عمده به درک جامع نیارهای اطلاعاتی و رفتار اطلاع­یابی کاربران وابسته است. سلامت روان دانشجویان نیازمند برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی آنها است. در این راستا پژوهش بر آن است تا رفتار اطلاع­یابی دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره را مورد بررسی قرار دهد. روش: پژوهش حاضر از نوع کمی و به روش توصیفی انجام گرفت. جامعه­ی آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه خوارزمی است. در این پژوهش برای نمونه­گیری از روش نمونه­گیری در دسترس استفاده شد. گردآوری داده­ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت، که پرسشنامه بین 150 نفر از دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره توزبع گردید و اطلاعات آن با نرم­افزار SPSS نسخه 19 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: از تحلیل اطلاعات پرسشنامه، نیازهای اطلاعاتی دانشجویان، انگیزه­ی آنها از جست­وجوی اطلاعات، منابع اطلاعاتی مورد استفاده برای جست­وجوی اطلاعات سلامت روان، اولین مرجع مراجعه دانشجویان قبل از رفتن به مرکز مشاوره و ارزیابی کیفیت خدمات مرکز مشاوره از دیدگاه دانشجویان شناسایی شد. نتیجه­ گیری: نتایج این مقاله تاکیدی است بر اهمیت بررسی رفتار اطلاع­یابی دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه است که نتایج حاکی از آن است که مرکز مشاوره یک منبع مناسب برای شناسایی نیازهای اطلاعاتی سلامت روان دانشجویان است، که با تعیین اهداف آنها از جست­وجوی اطلاعات می­تواند به برنامه­ریزی بهتر و ارائه خدمات مطلوب­تری در مرکز مشاوره منجر گردد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Information Seeking Behavior of the Student Clienteles of Counselling Services at Kharazmi University
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Gaining appropriate information service primarily depends on the information needs and users' information seeking conducts. Students' mental health requires gratification in their information needs. Present study makes an attempt to investigate the information conduct of student clienteles at counseling center. Method: Current study employs a quantitative descriptive method. The population of the current study is composed of all student clienteles at Kharazmi University counseling center. Available sampling method was used. Researcher's made questionnaire was applied for collecting the data and questionnaires were distributed amongst 145 student clienteles. Results: Findings identified students: information needs, motivation for searching information, required information sources for searching students mental health, first source of reference to counseling centers, and assessment and viewpoints on the quality of services at counseling centers. Conclusion: the findings of this study confirms the vital role of investigating the information seeking behavior of students coming to counseling centers as a suitable source for identifying students mental health which could lead to better planning and services in counseling centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرضیه السادات موسوی | marziye sadat mousavi
moosavi.lib@gmail.com


نصرت ریاحی نیا | nosrat riahinia
sara_purriahi@yahoo.com


جواد کاوسیان | javad kavousiyan
j_kavousian@yahoo.com



نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-17-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات